VarietyOfSound ThrillSeeker - Plugin blog - cdmaster

CDMASTER
Ga naar de inhoud

VarietyOfSound ThrillSeeker

cdmaster
Gepubliceerd door in Plug-ins ·
Tags: LAIIbootsyVSTThrillSeeker
Wie de Music maker vaker leest zal de naam Variety Of Sound vaker zijn tegengekomen. De afgelopen tijd hebben we aandacht besteed aan diverse plug-ins, zoals de fantastische Density compressor en Baxter EQ. Wat deze plug-in bijzonder maakt is de nabootsing van analoge circuits én het feit dat alles gratis (legaal) te downloaden is!

Deze maand bespreken we de ThrillseekerLA. Hoewel designer Bootsy zelf zegt dat deze plug-in geen nabootsing van een bestaande compressor is, is het duidelijk dat er goed is gekeken naar de beroemde LA-2 opto-electrische compressor. Deze compressor is al in de jaren zestig ontwikkeld en is tot de dag van vandaag zeer gewild in studio's. Reden hiervoor is niet alleen de kwaliteit van de compressie (die vaak zeer muzikaal klinkt) maar ook de klank van het buizencircuit zélf, dat het geluid kan aanvullen zelfs als er geen compressie wordt toegepast.Voor zover mij bekend is de LA-2 ook de eerste compressor die de attack en release tijden aanpast aan het aangeboden signaal. De originele LA-2 had daarom slechts twee potmeters en een schakelaar nodig om zijn werk te doen, iets dat vast ook heeft bijgedragen tot de populariteit.

De ThrillseekerLA is behoorlijk wat ingewikkelder geworden dan het origineel. Eén van de redenen is dat Bootsy besloten heeft om de compressorkwaliteiten los te koppelen van de klank van het circuit en die apart instelbaar te maken. Op de ThrillseekerLA vinden we schakelaars voor SC-Filter, waarmee een sidechain filter wordt ingeschakeld dat de lage tonen verzwakt en de hoge tonen ophaalt. Voor electronica zit er veel energie in lage tonen terwijl ons gehoor daar juist niet zo gevoelig voor is. Het filter past de gevoeligheid van de compressor hierop aan. Er is ook een mogelijk om een externe sidechain toe te passen. INPUT en OUTPUT regelen de ingang en uitgang van de compressor. Hiermee stel je de sweetspot van de compressie in de make-up gain. Met ATTACK en RELEASE stel je de reactietijd van de compressor in, maar omdat dit ontwerp sterk reageert op het aangeboden signaal zijn dit geen absolute waarden maar indicaties voor de plug-in. Met SC LOCUT is de laagste frequentie in stellen waarop de compressor reageert. Standaard staat deze op 20 Hz, maar hij is instelbaar tot 500 Hz zodat de compressor alleen op het midden en hoog reageert. RANGE beperkt de maximaal compressie die wordt toegepast. Staat de regelaar linksom is er zelfs helemaal geen compressie (tip!). Hiermee is de compressor te bedienen.

Haal je echter de INTERSTAGE schakelaar om, dan wordt het geluid door een 'analoog' circuit geleid dat, net als buizen, even harmonischen toevoegt aan het geluid en het warmer maakt. Bovendien wordt de gebruikersinterface uitgebreid drie extra regelaars. SPECTRUM bepaalt welk frequentiegebied de meeste toegevoegde warmte krijgt, TRANSFORMER imiteert het geluid van een transformator, geeft nog wat extra warmte en body, en THD. Deze regelaar maakt het mogelijk om ook oneven harmonischen toe te voegen aan het geluid. Oneven boventonen zijn 'rauwer' dan de even boventonen die eerder 'warm' klinken.

Misschien klinkt het allemaal ingewikkeld, maar in praktijk valt er goed te werken met de TSLA, niet in de laatste plaats door het bijleveren van een aantal goede presets en een nette, engelstalige, gebruiksaanwijzing. Het geluid is goed, het is inderdaad warmer maar niet zo dat je geluid onduidelijk wordt, in tegendeel. Ook vond ik het stereobeeld dieper lijken na inschakeling van de plug-in. De combinatie van de compressie en het vervormingsgedeelte werkt heel goed en is flexibel genoeg om verschillende instrumenten tot hun recht te laten komen. Met het SPECTRUM op HF kun je de THD knop bijvoorbeeld prima als een exciter gebruiken, zonder al te veel scherpe randjes. Zet je hem op LF geef je je basgitaar ballen en op 500Hz kun je een dunne zangstem heel subtiel wat extra body geven op een manier die een EQ beschaamd achterlaat.

De ThrillseekerLA is een prima compressor die bijna alles aankan. Als je de vervorming niet gebruikt is hij ook erg clean. Door de extra mogelijkheden is hij flexibeler dan een LA-2 kloon van bijvoorbeeld T-racks of UAD, maar die benaderen de echte LA-2 sound wel weer béter... Maar die kosten ook wat!

Download de thrillseekerLA van de website http://varietyofsound.wordpress.com/




Geen commentaren


CDMASTER
Terug naar de inhoud